pondělí 7. července 2014

Clean eating aneb jezte čistě


Většina z těch, kteří se zajímají o stravu již o "clean eating" jistě slyšela. V poslední době je to velmi populární termín, ale spousta lidí neví, co si pod "jíst čistě" přesně představit. O co tedy jde? Dá se říct, že jde o návrat zpátky - zpátky do doby, kdy si lidé jídlo vařili ze základních neupravených surovin namísto toho, aby si koupili polotovar. Doby, kdy udělat rajčatovou či jakoukoliv jinou omáčku neznamená jen přidat vodu k obsahu pytlíku koupeného v supermarketu. Co je na tom tak skvělého? Fakt, že polotovary nejsou nic zdravého je snad zřejmý. Pokud si dáte tu práci a uděláte si omáčku (či cokoliv jiného) pěkně podomácku ze základních surovin nedostanete do sebe tak žádná zbytečná chemická dochucovadla, barviva, aromata, sladidla a jánevímcoještě navíc. Jen to, co vyrostlo ze země, stromu, keříku. 

Clean eating není bráno jako dieta, nýbrž jako životní styl. Tady nejde o to jíst méně, ale správně. A mít z toho radost. Samozřejmě je to skvělý způsob stravování, který vám pomůže shodit tukovou hmotu, ale více než tato schopnost je vyzdvihována jeho prospěšnost pro zdraví. Není to strava, kterou byste měli držet pár týdnů či měsíců jen pro shození pár kil. Dle mého názoru by se každý, kdo se snaží starat o své zdraví měl řídit pravidlem jíst (co nejvíc) čistě. Uděláte tak tělu velkou službu. Jak toho dosáhnout? 
  1. Snažte se používat co nejvíce základních potravin (tj. obiloviny, luštěniny, zeleninu, ovoce, semínka, ořechy) a co nejméně těch již zpracovaných. 
  2. Snažte se jíst co nejvíce čerstvých potravin, co nejméně jídlo upravovat. Objevte kouzlo čerstvých salátů (zeleninových i ovocných) a smoothie, inspirujte se vitariánskými recepty. 
  3. Ke každému chodu si dejte porci zeleniny či ovoce
  4. Nejezte průmyslově zpracované potraviny. A to neznamená jen polotovary. Vynechte z jídelníčku cokoliv, co má nekonečně dlouhý seznam "surovin", s tím, že ani nevíte, o co vlastně jde (a věřte, že by se vám kolikrát udělalo pěkně špatně dozvědět se, co se za tím skrývá - případ karmínu mluví za vše :)). 
  5. Nesmažte. Pečte, duste, grilujte. 
  6. Nezapomínejte na žádnou makroživinu. Každý chod by měl obsahovat bílkoviny, komplexní sacharidy a zdravé tuky. 
  7. Jezte tuky. Není třeba se jich bát. Strach můžete mít pouze z nasycených a trans-nasycených tuků. Namísto másla si dejte tak oříšky a tělo bude vrnět blahem (nebo si dejte oříškové máslo a vrnět blahem budete i vy :)). Vedle ořechů nezapomínejte ani na semínka, avokádo či olivy. 
  8. Jezte celozrnné obiloviny. Bílou rýži vyměňte za hnědou, stejně tak bílé těstoviny za celozrnné. 
  9. Vynechte přidaný cukr a začněte sladit zdravěji - jak na to se dočtete zde. Dalších pár tipů, jak přidat jídlu na sladkosti a přitom nesahat po cukru najdete tady v části "Co s cukrem?". 
  10. Pijte vodu, čaje a čerstvé domácí džusy a smoothie. Žádné limonády, zpracované džusy, sody. Ideálně ani žádný alkohol. 
  11. Jezte menší porce častěji
  12. Učte se milovat přirozenou chuť potravin. Chuťové pohárky máme zblblé solí, cukry, chemickými ochucovadly...není divu, že se vám ze začátku může zdát chuť jídel mdlá - ale nebojte, mějte trpělivost a uvidíte, že časem přijdete na chuť i neoslazené ovesné kaši. 
  13. Neberte to jako dietu, nýbrž životní styl. Žádné musím/měla bych, ale chci. 

Povědomé? Ano, clean eating v češtině znamená v podstatě úplně obyčejný a známý režim zdravé výživy. Jen s novým názvem a velkou popularitou. 

Neberte daný seznam jako dogma. Spíše to berte jako jakési doporučení čeho se snažit dosáhnout. Pokud si jednou za čas dáte hranolky a burger, nezboří se svět ani vaše zdraví. Snažte si najít zalíbení v čistém stravování, ale zároveň se netrapte pokud máte chuť na něco, co do tohoto režimu nepatří (i když o tom, co do něj patří a nepatří také není nijak přesně dané ;)). Jestli se zdravou stravou teprve začínáte, nečekejte, že vám to půjde jako po másle hned od prvního dne. Ale proto není třeba to vzdávat. Vyvinout si zdravý vztah k jídlu chce čas :) 


Jaký máte na clean eating názor? Snažíte se sami jíst "čistě"? :))

21 komentářů:

  1. Tak u toho karmínu jsem se málem poblinkala :'( :D jinak já se snažím, prostě selským rozumem :) super článek, oblibuju si tě čím dál víc ;)

    OdpovědětVymazat
  2. ze s tym karminom mas teda pravdu, odkedy som to zistila tak nejem nic kde sa to nachadza. ale taktiez existuje Ecko (bohuzial neviem presne ktore) ktore sa vyraba z pomletych ludskych vlasov. a ano, dava sa do potravin!

    OdpovědětVymazat
  3. Žiji tak a teď jsem o tom poprvé slyšela že se tomu nějak vůbec říká :) :D

    OdpovědětVymazat
  4. skvělý článek:) skvělým příkladem je třeba i želatina (vyrábí se hydrolýzou kolagenu ze zvířecích kostí a kůží)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj,
    zrovna mi došli Zajíci v krabici a bezkonkurenčně nejlepší krabička kterou jsem od nich měla...takže TI MOC DĚKUJI ZA PONOUKÁNÍ SI JI KOUPIT :-) RAW MĚ PŘESVĚDČILO pěkný den

    OdpovědětVymazat
  6. Skvelý článok ! :-) hlavne nemám rada ked niekto hovorí o zdravom životnom štýle a nedokáže ani vysvetliť "eat clean " :DD

    OdpovědětVymazat
  7. Parádní článek :)
    Jak to tak čtu, vlastně to dodržuju, aniž bych to nějak brala na vědomí. Hrozně ráda vařím, ale nesnáším umělotiny a polotovary a díky tomu, že máme hned dvě zahrady se mi vede používat hlavně vlastní suroviny :)

    OdpovědětVymazat
  8. to je neskutečný že dokonce i v sóje je karmín...

    OdpovědětVymazat
  9. Taký malý dotaz - píšeš, že nemáme smažiť, a to aj z veľkej časti dodržiavam... len keď si chcem pripraviť seitan, neviem ako inak by som mohla, len ho dochutiť a opražiť na panvici na olivovom oleji :/. Ale článok super, prehľadný a kvalitný ako všetky tvoje články ;).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Seitan peču na minimu oleje :) Jen potřu pánvičku :)

      Vymazat
  10. Ze mě si všichni dělají srandu, že než cokoliv sním, studuji složení. Ale já si myslím, že je docela důležitý vědět co jíme, zvlášť když se teď všechno jídlo šidí :/ A jíst ćistě se snažím,ale na druhou stranu občas podlehnu nějaké té čokoládě :D :)

    OdpovědětVymazat
  11. Obdivuju lidi, co takhle jedí. Ja se stravuju... desne? Cas od casu hranolky. Hodne sladkosti. Hodne ovoce a zeleniny. Rada varim a z pytliku snad jen cinska polevka jednou za ctvrt roku... a k piti ted obdivuju kouzlo vody... jinak pivo, kofola a tak... :/

    OdpovědětVymazat
  12. A aký je rozdiel medzi "eat clean" a "raw"? Mne to príde ako to isté (neukameňujte ma).
    Inak počula si už o Hallelujah diete? Zaujímal by ma tvoj názor.

    http://www.hacres.com/hallelujah-diet/explanation

    Nika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eat clean není raw, tam můžeš péct a tepelně upravovat :)
      Ta hallelujah diet mi přijde jen jako obměna "Raw till 4"

      Vymazat
  13. "Clean" se stravuju už více než rok, do toho jsem přes půl roku vegetariánka s občasnými veganskými úpravami. Musím říct, že rozdíl v tom, jak se cítím a kolik mám energie je obrovský. Už mě ani nenapadne dát s něco nezdravého nebo hodně zpracovaného, protože mi to jednoduše vůbec nechutná. Když si tělo zvykne na jiné chutě najednou nepotřebuje sůl ani pepř, stačí bylinky a různá koření. Vřele doporučuji všem!

    OdpovědětVymazat
  14. kdy bude další článek na blogu? :3

    OdpovědětVymazat
  15. co je spatnyho na tom karminu? nekomu brouci nevadej..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je to potvrzeny karcinogen

      Vymazat
  16. Ahojky, narazila jsem na tvůj blog úplnou náhodou a myslím, že je to láska na první pohled. Jsi nádherná žena, která má se mnou hodně společnýho. Zajímám se o zdravou stravu, přírodní kosmetiku a mým snem je mít zahrádku, kde si budu všechno pěstovat. Přeju Ti hodně úspěchů jak na blogu, tak v osobním životě. Jsi super!!! Verča L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, děkuji moc za milý vzkaz! Měj se krásně :)))

      Vymazat