sobota 19. dubna 2014

Jak se stát veganem?

Jak začít?
První ze všeho si promyslete tempo, kterým chcete na veganství přejít. Jsou lidé, kteří skočí z konvenční stravy na veganskou ze dne na den a jiní si dají čas i několik měsíců. Osobně bych raději volila postupný přechod - nejen kvůli tomu, abyste měli čas se ve veganství zorientovat, ale také kvůli vašemu organismu, jelikož radikální změna jídelníčku může dělat pěkné neplechy. Sami si rozhodněte, co živočišného chcete ze svého jídelníčku vyřadit jako první. Společně s tím vyřazujte ze své domácnosti produkty testované na zvířatech a nahraďte je těmi cruelty-free. 

Základní informace
Po promyšlení tempa je nutné zjistit si nějaké informace. Zjistěte si, jak byste se měli stravovat, co byste (ne)měli kupovat a v neposlední řadě se obohaťte o informace z životních podmínek zvířat využívaných člověkem pro svůj prospěch - nejde sice o pěkné čtení, ale tyto informace vás jen utvrdí ve správnosti vaší cesty a navíc poskytnou argumenty při diskuzích s konvenčně se stravujícími lidmi. Velkou část ze všech těchto informací vám poskytne můj blog - najdete zde články o stravě (pod štítkem "strava"), nákupech (pod štítkem "nákupy") i životních podmínkách zvířat (nosnicevčelydojnice). Mimo to si můžete přečíst nějakou knihu (Veg knihovna), shlédnout nějaký dokument (Seznam dokumentů, filmů a videí), nebo jednoduše hledat přes internetové vyhledávače. 

Veganská strava - co (ne)jíst?
Spousta lidí netuší, co vlastně je ve veganské stravě zahrnuto a co nikoliv. Tak se mě například minule jedna spolužačka ptala, jestli "můžeme" mouku. Veganská strava vyškrtává z jídelníčku veškeré potraviny živočišného původu - tj. maso a masné produkty, vejce, mléko a mléčné výrobky, med a veškerá živočišná aditiva. Seznam živočišných aditiv najdete v brožurce Hřbitov na talíři od Jana Šťastného, nebo na různých internetových stránkách (například emulgatory.cz). Živočišné přísady často mají název, z kterého těžko poznáte, že jde ve skutečnosti o živočišný produkt (no kdo byste řekl, že pod názvem "košelina" se skrývají rozemletí broučci, kteří se často přidávají jako barvivo do červených potravin, například marmelád?), či jsou ve složení produktu pouze napsané pod nic neříkajícím číslem - je proto nutné se buď jednotlivým názvům a číslům naučit, či jednodušeji s sebou na nákupy nosit lísteček s jejich seznamem. A ještě jednodušší je prostě ze svého jídelníčku vypustit zpracované potraviny a zaměřit se na ty celistvé (tj. ovoce, zelenina, obiloviny, luštěniny, ořechy, semínka, oleje), u kterých není problém se složením - tak uděláte i službu svému zdraví :) Ze začátku vám to nejspíš budete připadat těžké, ale věřte, že časem si na novou stravu přivyknete. 
Snažte se jíst nejen vegansky, ale i zdravě, vyváženě a výživně - zjišťujte si proto o stravě co nejvíce informací, ve skutečnosti nejde o nic složitého, jak se může na první pohled zdát. Správně sestavená veganská strava je zdravější jak strava konvenční, jen je nejprve nutné naučit se jí sestavit. Seznamte se proto se zásadami zdravé výživy a snažte se podle nich řídit. Tyto zásady se v podstatě dají shrnout do 3 hlavních bodů - zaprvé jezte celistvé potraviny, zadruhé jezte pestře a zatřetí jezte dostatečně. Vytvářejte si rozmanité jídelníčky, zkoušejte nové recepty i nové potraviny a mějte ze svého nového stravování radost. Pomoci vám přitom může zakoupení nějaké veganské kuchařky (například Veg mňamky nejen pro veganky) - uvidíte, že veganské vaření je snadné a jeho výsledky chutné. 


Veganské zdroje bílkovin
Nebojte se nedostatku bílkovin ve své stravě - pokud se budete držet zásad zdravé výživy, nebudete mít s proteiny problém. Více o tématu rostlinných bílkovin zde. Pokud jste vegansky se stravující sportovec a chcete nabrat svalovou hmotu, můžete svou stravu navíc doplnit o veganské proteinové prášky - jen na českém trhu je nabízí několik značek (například Reflex, Nu3tion, Sunwarrior či Nuzest). 

Veganské zdroje vápníku, železa, B12 apod.
I přes všeobecný mýtus není problém zajistit si na rostlinné stravě dostatek vápníku či železa ani jiných cenných látek. Problémem je vitamín B12, který se jako jediný nachází pouze v živočišných produktech a v obohacených potravinách - ten je teda nutné doplňovat ve formě tabletek (například vitamín VEG1, nebo přímo vitamín B12 od Nature's Bounty). Vše ostatní lze získat ze správně složené rostlinné stravy - viz článek, kde se co nachází. 

Veganské potraviny
Veganská strava neznamená omezování - svůj jídelníček můžete rozšířit o celou řadu nových produktů. Ty vaší stravu obohatí a pomohou přísunu živin (například v případě rostlinných mlék obohacených o vápník). Dnes již na trhu existuje řada veganských produktů - ať už jde o párky, salámy, pomazánky, paštiky, jogurty, majonézy, mléka či sýry. Více o rostlinných náhradách mléka a mléčných výrobků se můžete dočíst v tomto článku a o produktech, kterými lze nahradit maso si počtěte zde (dále existuje spousta náhrad za masné produkty, jak jsem již zmínila - různé párky, salámy, šunky, apod., ale ve většině případů se nejedná o nic zdravého a zařazovala bych je do stravy minimálně). Tyto produkty do stravy můžete zařadit, ale stejně tak se bez nich obejdete. 

Kde nakupovat?
S nakupováním celistvých potravin není problém - ovoce, zeleninu, obiloviny, luštěniny, ořechy a semínka koupíte v jakémkoliv obchodě s potravinami. Méně obvyklé druhy koupíte v supermarketech či prodejnách zdravé výživy (jak může vypadat vegan nákup ze zdravé výživy?). U ovoce a zeleniny můžete využít možnosti bedýnek, které vám dovezou až domů (zkuste googlit "bedýnky" a město/kraj, odkud pocházíte). Některé veganské produkty lze také zakoupit i v supermarketech, ve prodejnách zdravé výživy však naleznete širší výběr a bohatý výběr najdete i v prodejnách drogerie DM, která nabízí produkty firmy Alnatura (mimo obiloviny, lušteniny, apod. má i svou řadu tofu, či rostlinných mlék, která jsou nejlevnější na českém trhu). Další možností jsou e-shopy: zkuste například veganfoods.cz, herbio.cz, vegshop.cz, bioobchod.cz či biosfera.cz
Při nákupech vám může pomoci seznam potravin v mé domácnosti a seznam veganských sladkostí. Další informace o tom, co kde koupit se dozvíte v tomto článku.

Kde se najíst?
Nemusíte se neustále lopotit s vařením - v České republice existuje řada míst, kde se můžete i jako vegani
najíst. Prozkoumejte internet a zjistěte, jakou restauraci máte nejblíž a vyražte tam. Můžete tak ochutnat něco nového a inspirovat se. Veganské pokrmy nabízí i většina vegetariánských a zdravých restaurací. V českých restauracích je s veganskou nabídkou většinou problém, ten ale často nebudete mít v restauracích indických (zeleninové směsi s rýží), italských (můžete si dát těstoviny, či pizzu - v pizzeriích se stačí optat na složení těsta a vybrat si vhodné suroviny), čínských (nudle ze zeleninou, pokrmy s tofu), arabských (hummus, falafel) či japonských (sushi se zeleninou). 

Najděte podporu a nebojte se zeptat
Nemusíte v tom být sami! V dnešní době se můžete přes internet spojit s lidmi, kteří se rozhodli pro stejný způsob životního stylu jako vy. Najděte si nové známé se stejným zájmem o zvířata jako máte vy. Ti vás mohou podpořit (což se hodí obzvláště pokud je vaše okolí proti vašemu rozhodnutí) a zároveň vám mohou pomoci s různými nesnázemi. Najít je můžete ve veganských skupinách na facebooku (Vegan CZ & SK, veganská DIY kuchárka, Svobodomyslná veganská seznamka, veganske jidlo v CR/SR obchodech, Malý veg(etari)án, Sentientismus), popřípadě se nebojte na něco optat v prodejnách zdravé výživy, veganských restauracích a nebo tady u mě na blogu :))


25 komentářů:

  1. Super článek.
    Já jsem s veganstvím a vegetariánstvím u mě na blogu skončila (se psaním). Hodně jsem se takovým článkům věnovala, a jediné komentáře které jsem na ně měla, byly negativní, což mě mrzelo. Stojím si za vším, co si tu napsala, ale u mě na blogu se o tom už zmiňovat nebudu... i když bych ale chtěla.
    Já jsem se stala vegetariánkou + nejedla jsem mléčné produkty a vajíčka, takže jsem vegankou nebyla. Při stavbě svého jídelníčku jsem měla nejdřív problémy, pak už to ale šlo. Jedla jsem hodně tofu, šmakouny, tempeny a šlo to bez problému. Mléko jsem nahradila rýžovým či sojovým, a cítila jsem se dobře. Po vyřazení některých živočisných výrobcích, jsem se cítila moc super, věřím že si moje tělo ulevilo a po několika letech jsem ho přestala zatěžovat.
    Cením si veganských a vegetariánských restauracích, nebo obchodů které po světě začínají fungovat, je to super. Těším se, až si do nějaké zajdu.
    Zvířata mám ráda, a nechápu, jak může lidský druh dovolit, aby kvůli němu umírali ostatní druhy.
    Hezký den :-).

    OdpovědětVymazat
  2. moc hezky sepsané a určitě se to hodí každému začínajícímu veganovi..já teda přešla asi z měsíčního vegetariánství a zas tak rychlé ani děsivé mi to nepřišlo..ale to je hlavně proto, že jsem už dlouhou dobu nad veg životem přemýšlela, jen jsem se to bála říct doma atd..co bych tehdy určitě udělala jako první je, že bych šla na tu DIY stránku na facebooku..tehdy jsem ji ještě neznala a tak jsem myslela, že moc veganů není a navíc jsem nevěděla co vařit..teď tam hledám inspiraci i rady pořád :))

    OdpovědětVymazat
  3. Zrovna na tohle téma mám rozepsaný podobný článek :D Pokud ti to nebude vadit, tak asi odkážu na tvůj článek, protože je skvěle napsaný! Souhlasím s tebou, že je lepší postupný přechod... Já jsem do toho skočila po hlavě (z masa na vegana), pro mě to šok nebyl, ale pro tělo ano... naštěstí si rychle zvyklo, ale i tak jsem měla první měsíc ještě asi tak 3 neveganské / vegetariánské jídla... určitě bych doporučovala napřed vegetariánství a pak veganství... měli bychom brát ohled i na naše tělo :)

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek, jsem si jistá, že řadě lidí (včetně mně) opravdu pomůže! :)
    Já jsem už několik měsíců vegetarián ( maso jsem ale vždycky jedla strašně málo, třeba jednou do měsíce :D) a teď pomalu přecházím na veganskou stravu (ze zdravotních důvodů)...ale uznávám, že mnohdy je to obtížné...lidé to moc nechápou, porozumí až když řeknu, že nesmím mléko...jenže já jsem se rozhodla, že když už nesmím mléko, tak bez vajec, medu se taky obejdu a stanu se veganem a přijde mi smutné, že lidi to odsoudí, pokud bych se rozhodla 100% dobrovolně...mysleli by si, že jsem šílenec :D. Naštestí (i naneštěstí) jsem veganem z poloviny nedobrovolným, což mi trochu hraje do karet, jestli víš jak to myslím :)
    Vždycky, když si vyslechnu něco nepříjemného, podívám se na Tvůj blog a uklidním se, že alespoň někdo mě chápe :)

    OdpovědětVymazat
  5. Moc hezký článek! Je pravda, že v klasický restauraci se většinou špatně nají i vegetariáni, jelikož je většinou nabízeno jako jediné bezmasé jídlo smažák s hranolkama nebo grilovaná zelenina. Nicméně já stejně raději vyhledávám vegetariánské/veganské restaurace, už jen ze zvědavosti, protože samotnou mě vaření baví a nejíst maso mi dalo spoustu nových možností, co se vaření týče. Proto si myslím, že tohle by mohl být jeden z problémů pro začínající vegany, které nebaví moc vařit. Člověk na jídlo musí myslet více, připravit si ho třeba na den dopředu.. myslím ale, že pokud už se někdo pro něco takového rozhodne, pravděpodobně je vaření a příprava jídla minimální překážkou:)
    Kéž by u nás bylo aspoň více možností, ale sama doufám, že postupem času bude restaurací tohoto typu přibývat. Alespoň doteď tomu tak je)

    OdpovědětVymazat
  6. Já osobně byla prvně vegetarián, protože jsem (bohužel naivně, hold blbec:/ ) myslela, že mléka a vejce nenesou stopu krutosti...Když to zjistila, tak ze dne na den přestala i s tím. I maso jsem přestala jíst ze dne na den, ale je na každém, jakou cestu zvolí, důležité je, pokud dojde k cíli. Nezpozorovala jsem jediný problém, ba naopak jsem měla po přechodu na tuto stravu téměř dva roky nulový ekzém, který mě trápí od mala...bohužel stresem při studiu VŠ a brigádničením v prašném prostředí začal znovu :/ Největší zážitek byla pro mě nedávno vegan pizza, protože jsem si ji po 6 letech veganství konečně dala, mňam :) Pravda je, že díky vege jsem objevila více potravin, které jsem jinak nejedla, začalo mě bavit vaření a začala mít ze sebe lepší pocit :)

    OdpovědětVymazat
  7. ahoj. počula som, že v sóji a sójových výrobkoch je veľa estrogénu a to môže poprehádzať celý hormonálny systém. je to pravda? veľmi by si mi pomohla, pretože nepoznám osobne žiadneho vegana :)

    OdpovědětVymazat
  8. Já se vegansky snažím jíst co nejvíce, ale na různých návštěvách a tak, tak můžu jíst jen vegetariánsky, protože kdyby to máma zjistila, tak mě pošle k psychiatrovi. Ani mě nechce pustit na Veggie Parade, protože je prý veganství EXTRÉMNÍ -.- a že bych se tam dostala do nějaké SEKTY -.- . S mým okolím si opravdu s tímhle nerozumím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,mám to podobně,nikdo z mojí rodiny mě nechápe,jsem vegetariánka a chci se postupně stát vegankou,to mi ale rodiče(hlavně mamka)nedovolí,nechtějí mi to dovolit nejen kvůli tomu že si myslí že živočišné produkty potřebuju ke zdraví,ale i kvůli tomu,že např. rostlinné mléko,tofu,panenský olivový olej a podobně jsou dost dražší.Doufám že časem jim ukážu že se dá i jinak stravovat,aniž bych jedla nebo využívala zvířata(zvíře je kámoš,né žrádlo:) a i tobě a všem ostatním začínajícím vegetariánům a veganům přeju hodně štěstí :)

      Vymazat
  9. Úžasný a velmi přínosný článek! :)

    OdpovědětVymazat
  10. ako neviem veganka som roky dokonca aj fazy raw pocas pretekov spartan a nikdy som nepotrebovala proteiny a svaly sa aj tak vyrysovali a tak isto zelezo, B12 mam v norme a neuzivam ziadne doplnky

    OdpovědětVymazat
  11. Díky moc za článek - zrovna přecházím z masa na vegetariána později i vegana. Mám to v hlavě už dlouho, ale rozhodla jsem se, až nyní. Teď mám docela dost času a opravdu jsi mě ty sama popohnala :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Ty vždy zmiňuješ že vegani by neměli jíst med, to je přeci nesmysl. Med se dá udělat i květinový. Pamatuju si že jsme nějak vařili doma kdysi pampeliškový. Takže med není jen živočišný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to nesmysl. Med je živočišný produkt.
      To, o čem píšeš, je alternativa medu, ale je to stejně jenom samý cukr..

      Vymazat
  13. Ahoj Dewii, i díky tobě jsem se stala vegetariánkou a věřím, že postupem času to bude i veganství. Děkuji moc za tvůj blog. Otevíráš lidem oči :)) Jen tak dál.

    OdpovědětVymazat
  14. Ani nevíš, jak moc jsem ráda za to, že jsem narazila na Tvůj blog :)
    Jsem nějaký čas vegetariánka, ale pomalu přecházím na veganství. A Tvůj blog mi v tom strašně moc pomáhá. Sama osobně neznám žádného vegetariána natož vegana. V mém okolí mě nechápou a odsuzují, že nechci jíst maso a živočišné výrobky - takže se nemohu nikoho zeptat.
    Děkuji :))

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj, jen bych se chtěla zeptat, jaký používáš prostředek na praní? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, teď mám Denkmit z DM a Ecover :) Příště chci zkusit Green force.

      Vymazat
  16. ahoj Dewi.. dík za článek i za tebe. Měla bych pro tebe možný nápad na další příspěvek. Ty jsi někde psala, že nebereš léky ani analgetika. Farmacie do nás cpe horem dolem vše možné (léky, očkování, opalovací krémy - které jsou prej mnohem více škodlivé než přímé opalovaní na slunci, atd..) Je mi jasné, že o tom moc vědět nebudeš, ale i tak by bylo pro mě i ostatní přínosné, kdyby jsi něco napsala. Byť jen tvé rady jako alternativní léčbu (pokud užíváš) nebo postě jen tvůj pohledna věc. Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě jsem chtěla doplnit i poukázání na testy na zvířatech, který to vše doprovází..

      Vymazat
    2. Ahoj, to je zajímavý nápad, jen bohužel jak píšeš toho moc o daném tématu nevím..jen na požívání prášků mám negativní názor :) Zkusím se nad tím zamyslet a třeba dám něco dohromady..každopádně děkuji za nápad :)

      Vymazat
  17. Super stránky. Moc mi to pomohlo v prvních krocích k veganství :-) Petra

    OdpovědětVymazat