pondělí 17. listopadu 2014

Oříšky a semínka aneb zdravé tuky a bílkoviny! (+ "menší" recenze)

Valná část populace má stále zakódované, že tuky jsou špatné a že se po nich jen tloustne. Tuky mají však, stejně jako sacharidy, i svou světlou stránku a právě k té patří oříšky a semínka. 

Proč jíst oříšky a semínka?
Ořechy a semena obsahují vlákninu, mnoho vitamínů, minerálů a také fytochemikálie, které příznivě ovlivňují zdraví člověka. Jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin a zdravých tuků, které snižují špatný cholesterol a dodávají mozku i celému tělu energii. Nejen pro vegany a vegetariány, ale pro celou populaci jsou oříšky a semínka důležitou složkou denní stravy. Pokud vám to zdraví dovoluje (tj. nemáte alergii na žádný ořech či semínko), snažte se do jídelníčku zařazovat co nejvíce druhů. Využít se dají na sladko i na slano - snídaňovou kaši si můžete polít kešu máslem, k svačině si dát chia puding, asijskou směs k obědu posypat sezamem a do salátu k večeři se hodí třeba slunečnice! 


Druhy ořechů
  • Mandle
  • Para ořechy
  • Vlašské ořechy
  • Kešu ořechy
  • Kokosový ořech
  • Lískové ořechy
  • Kakaové boby
  • Kaštan jedlý
  • Makadamské ořechy
  • Para ořechy
  • Pekanové ořechy
  • Piniové ořechy
  • Pistácie

Druhy semínek
  • Dýňová semínka
  • Konopná semínka
  • Sezamová semínka (bílá, černá)
  • Slunečnicová semínka
  • Len (hnědý, zlatý)
  • Chia semínka

Jak nakupovat?
Ořechy i semínka kupujte ideálně nesolené a nepražené, jelikož sodíku ve stravě přijímáme dostatek a pražením se zase ničí část vitamínů. Ihned po koupi zkontrolujte kvalitu produktu - nesmějí být napadeny škůdci či být žluklé. Při koupi arašídů si dejte obzvlášť záležet na kvalitě, jelikož mohou obsahovat aflatoxiny, které jsou rakovinotvorné (více informací v knize Čínská studie od C. Campbella)

Co kupovat?
Koupit můžete jak klasické ořechy a semínka vcelku, tak i másla z nich vyrobená. U těch se též vyplatí dbát na kvalitu - kvalitní másla by měla obsahovat pouze jednu ingredienci, tj. žádnou sůl, cukr či přidaný olej. Lze sehnat i másla v raw kvalitě, v nichž jsou zachovány všechny vitamíny. Bioden nedávno uvedl do svého e-shopu nové produkty Sun & Seed, do jejichž sortimentu patří právě i raw másla! Zatím jsem žádné neochutnala, ale brousím si na ně zuby :)

Óda na máslíčka 
Sama mám oříšková a semínková másla ve velké oblibě, o čemž svědčí i moje zásoby (přitom část z nich je ještě stále v bývalém bytě :D). Nedávno mi přibylo hned několik nových druhů, tak se jen v krátkosti s vámi podělím o to, jak mi chutnala.



Od Nutspreadu se mi doma objevilo vlašské, para, arašídové (vím, že jsou to luštěniny, ale jednou se z toho dělá máslo jako z oříšků, tak ho tu uvedu a basta! :D) a mandlové. Největší bombou pro mě určitě bylo para - samotné oříšky jsem ochutnala jen párkrát v životě a nijak mě nenadchly, avšak máslo z nich mi zachutnalo moc! Je dost olejnaté, tekuté a chuťově vážně skvělé. Překvapivě chutná jako tekuté para oříšky, takže pokud je vyloženě nemáte rádi, radši zkuste máslo jiné ;D 
Druhou novinkou pro mě bylo máslo vlašské - moc jsem od něj nečekala, jelikož vlašáky moc nemusím (samotné - v koláči nebo štrúdlu je zas můžu :D). Chuť je hořká stejně jako u samotných ořechů, do (podzimních) kaší se však hodí parádně! Naposledy jsem si ho vychutnala v "apple pie" ovesné kaši.
Mandlové máslo mi přišlo téměř totožné s tím od Meridianu. Meridian máslo však bylo trochu více tekuté, tmavší a přišlo mi tak nějak sladší a chuťově výraznější. Užila jsem si ale obě, jelikož mandlové máslo jsem dlouho neměla a pomalu zapomněla, jak je výborné!
Arašídové máslo mi zůstalo úplně na konec zkoušení. Máslo Nutspread mám smooth a to od Meridianu crunchy - a to pořádně crunchy, je tam hodně malých kousíčků a já se nemůžu dočkat, až ho zkusím v nějakých cookies! Meridian má máslo tmavší a trošku tekutější - můžete s ním krásně polít kaši či lívance. Dlouho jsem se nedokázala rozhodnout, které mi chutná více - dvakrát jsem si dala obě na kaši a chutnalo jedno, pak zas to druhé a takhle furt dokola a ani jednou jsem nic moc nezjistila (:D). Nutspread mi přišlo krémovitější, Meridian zase arašídovější - obojí bylo super.

Od Meridianu mi kromě mandlového a arašídového dále přibylo kešu, dýňové, slunečnicové a tahini - moje první ochutnávka semínkových másel (když nepočítám tahini)! Moc jsem nevěděla, co s dýňovým a slunečnicovým, až jsem je prostě natřela jako klasické máslo na pečivo a obložila rajčátky. Na obou jsem si pochutnala, slunečnicové mi chutnalo trochu více, jelikož má méně výraznou chuť a je takové máslovitější. 
Tahini neboli sezamová pasta patří do základního vybavení mé kuchyně (viva la hummus!) a konkrétně toto od Meridianu je vyrobeno z neloupaných sezamových semínek (proto má v názvu "light" - dietní, jak jsem čekala, není :D). Z jeho chuti jsem byla velmi překvapena a to v dobrém slova smyslu. Samotné tahini bych totiž už samotné nikdy nestrčila do pusy poté, co jsem to jednou zkusila a bylo mi, jak kdybych měla v puse kilo soli :D Meridian tahini jsem nejdřív zkusila na kolečku okurky a pak i samotné a chutná mi mnohem více než to, co kupuji ve zdravé výživě (Natural Jihlava). No a na úplný konec všech dnešních máslíček (a že jich bylo, uf!) si nechám kešu. Proč? Stalo se totiž mou největší láskou! Je tak krásně krémové, rozplývá se na jazyku a já se ho nemůžu nabažit! Což je vidno i na obsahu balení - už se dívám na dno :D Pokud chcete vyzkoušet nějaký nový druh másla, určitě kešu máslo doporučuji všemi deseti (minimálně to od Meridianu :)

No, tak to je mé "v krátkosti se podělím" :D..a to to měl být rádoby odborný článek o oříšcích a semínkách! Zatracený máslíčka :D

Jak to máte s oříšky a semínky vy? Chutnají, nechutnají? Popřípadě - jste máslíčkový maniak jako já? :D (řekněte, že v tom nejsem sama!)

P.S.: Omlouvám se, že je v článku tolik odkazů, ale je to čistě proto, abyste si mohly produkty prohlédnout v e-shopech a přitom je nemusely sami vyhledávat :)

20 komentářů:

  1. Jestli jsem máslíčkový maniak? Na to snad ani nebudu odpovídat, jinak by to bylo na dlouho!! :D
    A tvoje zásoby ti musím opravdu nehezky závidět! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý článek! To kešz máslo mě stále více lájá... Jen, nejsou to u těch arašídů aflatoxiny a ne alfatoxiny?

    OdpovědětVymazat
  3. Myslím, že odkazy v článku nejsou ani tak kvůli vyhledávání, jako spíš proto, že to je povinnost za to, že napíšeš zas "skvělou vychvalovací" recenzi o tom, co ti kdo kde poslal zdarma...a o tom opět (radši) nikde ani zmínka.. ^^ :p no raději už asi dál nekomentovat,že..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ty do toho krásně vidíš! Příště radši nemysli, moc ti to nejde.
      Žádné povinnosti co se týče psaní článků nemám, píšu si je, jak chci.

      Vymazat
    2. :D Mě fakt udivuje, Dewii, kolik lidí ti tak neskutečně závidí to, že dostáváš některé výrobky zdarma na recenzi :D ... To je fakt neuvěřitelný :D ... Pravda, já ti také závidím :D :D , ale tyhlety otevřený výpady jsou teda trochu moc :( ...

      Vymazat
    3. a to ti neni ľúto toho času ktorý venuješ písaniu o masle?

      Vymazat
    4. No predstav si, že asi jej to nie je ľúto, keď tieto recenzie píše...Koniec koncov robí to pre nás- ľudí, ktorých tieto veci zaujímajú.. Nikto jej za to neplatí a preto si už uvedom, že na svoj vlastný blog si môže dávať čo sa jej zachce a neviem kto si ty, že máš tú potrebu obúvať sa do nej. Narozdiel od teba aspoň napísala niečo, čo má zmysel a je prínosné :P Napríklad ja si radšej kúpim niečo, čo má dobré hodnotenia a recenzie ako niečo, čo nepoznám (a povedzme si rovno, tieto potraviny nie sú zrovna najlacnejšou záležitosťou) a potom mi to bude stáť doma v skrinke rok...Dewii, len tak ďalej, teším sa na ďalšie tipy čo dobré si objavila, pretože som si všimla, že máme asi rovnaké chute ;)

      Vymazat
  4. Ja jem vlasske, lieskove a mandle na ranajky a sem tam si dam par vlasskych 5-6ks na olovrant alebo k veceri taku salatovu zmes napr do cottage alebo salatu ale myslim,ze ich jem strasne vela za den, co si myslis Dewi? na ranajky tak 5ks vlasskych 5 lieskovcov 3 mandle

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vela? To vůbec není vela! :) Může to být okolo 15 g za den, to mi přijde v pohodě i do redukční diety, natož při udržovacím jídelníčku :)

      Vymazat
    2. Myslis? ja som niekde citala,ze by sa nemalo viac ako hrst denne , ale ked mam chut proste si dam!:D

      Vymazat
  5. tahini je moja najväčšia láska zo všetkých a potom nasleduje crunchy arašidové. a asi som jediný človek ktorému nechutí kešu maslo :D

    OdpovědětVymazat
  6. no, co dodat - jedním slovem "mňam" :D :D :)

    OdpovědětVymazat
  7. Aflatoxiny produkuje většina plísní...

    OdpovědětVymazat
  8. No článek to je sice moc pěkný, ale už vidím, jak si něco objednám a ještě ten den večer "ochutnám" půlku balení a druhý den padne zbytek. :D

    OdpovědětVymazat
  9. Kešu máslo jsem měla pouze jednou a snědla jsem ho za jeden den :D Od té doby si kupuji pořád kešu natural a jím je jako sváču :D Pěkná droga :)

    OdpovědětVymazat
  10. Taky jsem nedávno zkusila tahini od nich a musím říct, že nic moc. Struktura byla na mě moc hrubá a chuť oproti tomu, co jsem teď začala kupovat přímo v jednom arabském obchůdku v Brně nesrovnatelná

    zelenafazolka.cz

    OdpovědětVymazat
  11. Máslíčka? To je láska na celý život! Od para ořechů až po kešu ♥
    Fit Maddie

    OdpovědětVymazat
  12. Oriešky aj semienka milujem a arašidové maslo by som jedla na kilá :)

    OdpovědětVymazat
  13. ořechy miluju! mohla bych se jich ujíst.. a to doslova

    OdpovědětVymazat